PRIOR -> Player 5?

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Kveldulfur
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PRIOR -> Player 5?

Beitrag von Kveldulfur »

Hallo!

Ich nutze PRIOR, um
- den Missiles alle die selbe Farbe geben zu können (also Bit 4 = 1)
- den Player mehrfarbig zu machen (also Bit 5 = 1)
- die Priorität festzulegen PF0-PF1 P0-P1-P2-P3 PF2-PF3 BAK (also Bit 3 = 1)

Nun läuft mein Player hinter Color 0 und Color 1, wie gewünscht.
Aber die Missiles welche Color 3 haben, werden vor Color 0 und Color 1 dargestellt. Wieso?
Müssten die nicht wie PF3 angesehen werden und somit nach hinten rutschen?

Grüße
Janko

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Olix
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Re: PRIOR -> Player 5?

Beitrag von Olix »

Ich habe tatsächlich vor kurzem in irgendeiner Techdoku nachgelesen, dass der Missile-Player tatsächlich immer die höchstmögliche Priorität der Playfield Farben hat und nicht die des PF3 wie man vermutet. Ich schau mal ob ich den Artikel wieder finde. Könnte im Altirra Hardware Handbuch gewesen sein ...

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Olix
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Re: PRIOR -> Player 5?

Beitrag von Olix »

Habe es gefunden. Ist tatsächlich im Altirra Hardware Reference Manual beschrieben. In Kapitel 6.7 "Priority Control" steht zu lesen:

Note that the official hardware manual lists the fifth player (P5) as having the same priority as PF3. This is only
partially true, as P5 actually assumes the priority of the highest priority playfield; more on this later.

In keinem anderen Dokument wird übrigens so ausführlich beschrieben, wie die GTIA deie Priorität der einzelnen Ebenen berechnet....

Und falls du das Handbuch nicht zur Hand hast, hier noch der komplette Textabschnitt zu diesem Thema:

Fifth player enable
PRIOR bit 4 changes the layer of all four missiles to that of playfield 3 (PF3), thus allowing them to be used as a
fifth player. No other change to the missiles occurs – the missiles retain independent positions and sizes, and in
order to be used as a “fifth player” they must be moved together manually. This means, however, that it is
possible to take advantage of just the color change and still position the missiles in different places on screen.
Enabling fifth player mode also switches the priority of the missiles to that of playfield 3, except that it always
wins against all other playfields. This leads to a contradiction in the priority mode set by PRIOR[3:0] = %1000,
where the playfields are split by players in priority order. In this configuration, PF0-PF1 should cover P0-P3,
which should in turn cover PF2-PF3. However, because PF3 actually overrides PF0-PF2 in order to
accommodate the fifth player, this leads to the odd result that when all of the following are active:

· Either PF0 or PF1
· At least one of P0-P3
· The fifth player

...PF3 actually shows up from the fifth player in this case, because PF0/PF1 overrides the players, and then PF3
overrides PF0/PF1. However, if PF0/PF1 is taken away, then P0-P3 show up instead.
Enabling the fifth player does not affect collisions in any way. Even though it changes all missiles to use the PF3
color, each individual missile still registers collisions against playfields and players as usual, and no extra PF3
collisions result.
The fifth player has odd interactions with the 16 luma and 16 color modes. The logic that prevents the playfield
values from being impressed onto the players only checks the inputs that contribute to player colors. The fifth
player bypasses this such that when it is active in these modes, the result is the PF3 color impressed with the
luminance or color specified by the playfield.

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Kveldulfur
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Re: PRIOR -> Player 5?

Beitrag von Kveldulfur »

Hallo Olix!

Vielen Dank, da habe ich richtig Glück, dass Du dazu vor Kurzen etwas gelesen hattest.
Ich kann im Altirra nachvollziehen, dass PF0&PF1 vor P0&P1, sowie P0&P1 vor P5 dargestellt werden, aber P5 wird vor PF0&PF1 dargestellt.
Echt blöd... jetzt habe ich immer eine falsche Darstellung der Schüsse... naja, werde ich mit Leben müssen (oder auf max. 1 aktiven Schuss reduzieren).

Grüße
Janko

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